+ -

Kontakt

Hej, vi är Smaklöken

Smaklöken är en familjeägd verksamhet från hjärtat av Värmland. Vi handplockar råvaror från hela världen och komponerar våra egna högkvalitativa kryddblandningar som sedan tillverkas och packas i vår alldeles egna kryddfabrik. Vi på Smaklöken är stolta över våra härliga kryddor och ser fram emot att dela våra boxar och blandningar med ännu fler.

 

Öppetider

Måndag till fredag 07.00 – 17.00

 

Kundservice

info@smakloken.se

0554 410 51

+ -

Köpvillkor

1. Allmänt

Allmänna villkor gäller om inget annat avtal finns. Tänk på att gåvokort betraktas som värdehandlingar och förlorade gåvokort ersätts inte. Samtliga gåvokort är giltiga 12 månader från det att kortet har utfärdats.

 

2. Betalning

Vi erbjuder fakturabetalning med betalningsvillkor 30 dagar. Fakturan skickas till den adress som uppgivits i samband med beställning. Vi förbehåller oss rätten att genomföra kreditupplysning i samband med fakturabetalning. Efter förfallodagen debiteras lagstadgad dröjsmålsränta.

 

2.1 Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är exklusive moms. Fraktkostnad kan tillkomma, se ytterligare information nedan.

 

3. Frakt och leverans

Vi använder oss av Postnord för transport till företagsadresser och närmaste utlämningsställe. Transport till närmaste utlämningsställe gäller främst mottagare av inlöst gåvokort. Vi skickar endast varor som paket inom Sveriges gränser.

 

3.1 Frakt gåvokort

Pris: 59 kr. Frakten för mottagarens gåva separeras vid ditt köp och visas i kassan som frakt. Frakt är det belopp som betalas i förväg för leveransen av själva gåvan till mottagaren. Anledningen till att detta belopp separeras beror på att fraktkostnader inte ska ingå i underlaget för gåvans värde vid redovisning till Skatteverket.

 

3.2 Frakt företagspresenter

Pris: 59 kr. Fri frakt över 2500 kr.

 

3.3 Leverans av produkter från inlösta gåvokort

Leveranstid 1-3 arbetsdagar (kan ta en dag extra för postnummer som börjar på 62 och 82-98.) Mottagaren av gåvokortet står ansvarig för att ange rätt adress för leverans av inlöst gåva och att hämta ut aviserat paket i tid. Uthämtning av beställning hanteras personligen. Vid transport till utlämningsställe skickas varorna till det ombud som ligger närmast den angivna adressen. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID eller fyrsiffrigt nummer. Mottagaren står för tillkommande fraktkostnader som uppstått p g a felaktigt angiven adress eller ett paket som ej hämtats ut i tid och därmed behöver levereras på nytt.

 

3.4 Leverans av gåvokort

Gåvokort skickas till dig med Postens Företagspaket mellan 08.00 och 17.00. Beställer du färre än 5 gåvokort gäller vanlig brevleverans och du använder då din vanliga postadress. Leveranstiden är mellan 2-4 arbetsdagar.

 

3.5 Leverans till företagsadress

Vi skickar till dig med Postens Företagspaket mellan 08.00 och 17.00 och leveranstiden är mellan 2-4 arbetsdagar.

 

3.6 Felleverans

Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@smakloken.se så hjälper vi dig att returnera varan.

 

3.7 Transportskada

Om ditt paket är skadat när det hämtas ut ska skadan anmälas direkt på plats hos ombudet. Mycket viktigt är att du även tar kort på skadan. Kontakta sedan Smaklöken via info@smakloken.se och förklara vad som hänt med ditt paket samt bifoga bilder och ordernummer. Vi tar sedan hand om skadeanmälan. Det är även mycket viktigt att du behåller det skadade godset samt emballaget tills vi godkänt dokumentationen.

 

3.8 Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 7-10 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 200 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett “ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.

 

4. Ånger-, retur- och bytesrätt

Hos Smaklöken har du alltid 30 dagars öppet köp och 30 dagars bytesrätt. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att du tagit emot den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna.

 

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet www.hallakonsument.se

 

4.1 Avbeställning

Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@smakloken.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering.

 

4.2 Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på info@smakloken.se

 

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 30 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Du får en förfrankerad adressetikett från oss och kostnad för returen av varorna står du själv för. Smaklöken har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först).

 

Förbrukade gåvokort och gåvor vars förpackning har brutits omfattas inte av ångerrätten. Ett gåvokort kan inte lösas in mot kontanter eller återköpas när tiden för ångerrätt har löpt ut. Returer sker på egen bekostnad förutsatt att produkten inte är defekt eller om något har blivit fel med din försändelse, i dessa fall står naturligtvis vi för denna kostnad.

 

4.3 Returhantering

Vid retur måste du kontakta vår kundservice på info@smakloken.se för att få en retursedel. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid godkända reklamationer står Smaklöken för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Returen är inte godkänd förrän Smaklöken kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett.

 

5. Reklamation

Kontakta Smaklöken via info@smakloken.se och förklara vad som hänt med din vara samt bifoga bilder och ett ordernummer. Vi tar sedan hand om reklamationen. Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

 

6. Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Smaklöken befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

7. Bolagsinformation

Smaklöken AB
Garvaregatan 2-6
665 32 Kil

Telefon 0554-410 51
info@smakloken.se

Organisationsnummer 556522-5132

 

 

+ -

Integritetspolicy

Integritetspolicy för smakloken.se

Denna policy förklarar hur vår webbplats smakloken.se samlar in och behandlar dina uppgifter, vilka val och möjligheter du har samt hur du kan utöva dina rättigheter. Denna policy riktar sig till dig som besöker vår webbplats.

 

Vi anser att skyddet för personuppgifter är viktigt och strävar efter att utforma vår webbplats med respekt för besökarnas integritet. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålet och att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.

 

1. Personuppgifter vi samlar in och hur de används
2. Hur behandlar ni mina personuppgifter?
3. Hur är det med cookies och liknande tekniker?
4. Vem delar ni mina uppgifter med?
5. Var behandlar vi dina uppgifter?
6. Vilka rättigheter har jag?
7. Hur använder jag mina rättigheter?
8. Ändringar i denna policy
9. Vem är personuppgiftsansvarig?

 

 

1. Personuppgifter vi samlar in och hur de används

Personuppgifter är uppgifter som avser en identifierad eller identifierbar person. Vi behandlar namn, adress, e-postadress, telefonnummer och organisationsnummer som lämnas till oss via registrering av konto eller beställning av produkter på webbplatsen. Personuppgifterna behandlas för att vidta begärda åtgärder som att besvara frågor eller skicka material. Personuppgifterna kan även komma att användas för direkt marknadsföring till mottagare i deras yrkesroll, kund- och marknadsanalyser, inbjudningar till möten samt andra yrkesmässiga kontakter rörande våra produkter och tjänster.

 

Vid besök på webbplatsen och vid nedladdning av dokument behandlar vi automatiskt information som under vissa förutsättningar kan utgöra personuppgifter. Det gäller uppgifter om tid, datum, nedladdad fil, filens storlek, volym på överförda data, webbläsare, språkinställningar, operativsystem, refererande domän och IP-adress.  Ändamålet med behandlingen av denna typ av information är att tillhandahålla en intressant, säker och användarvänlig webbplats.

 

Laglig grund

Den lagliga grunden för vår behandling av personuppgifter är ett berättigat intresse att marknadsföra våra tjänster och produkter, att kommunicera med kunder, leverantörer och andra intressenter samt att erbjuda en intressant, säker och användarvänlig webbplats. I vissa fall är den lagliga grunden att behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att fullgöra ett avtal eller för att vidta åtgärder på begäran av den som lämnat personuppgifterna innan ett avtal träffas. När det gäller så kallade cookies är den lagliga grunden samtycke. Närmare information om denna behandling framgår av avsnittet om cookies och liknande tekniker nedan.

 

Lagringstid

Generellt så sparar vi inte personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med behandlingen. Vi raderar även personuppgifter om du begär att de ska tas bort eller om vi får kännedom om att personuppgifterna som vi behandlar är inaktuella.

 

Överföring till tredje part

Vår utgångspunkt är att inte lämna ut personuppgifter till oberoende tredje part om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. De mottagare som kan komma att få tillgång till dina personuppgifter är närstående företag som andra företag inom vår koncern och våra leverantörer inom områden som informationssäkerhet, IT, frakt och logistik, ekonomi och marknadsföring. Vi säljer inte dina personuppgifter eller låter någon tredje part av andra skäl använda personuppgifter som lämnats till oss för sina egna syften. Undantag är viss teknisk information som under särskilda förutsättningar delas med tredje part enligt nedan.

 

Säkerhet

Vi har rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast personer inom vår organisation som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter ska ha tillgång till dem. Våra säkerhetssystem är utvecklade för att skydda mot intrång, förstöring samt andra förändringar som kan innebära integritetsrisker. De personuppgifter som lämnas via formulär på vår webbplats skyddas med hjälp av kryptering under överföring till våra servrar.

 

Överföring till länder utanför EU/ESS

Normalt behandlar vi endast personuppgifter inom EU/EES. Dina personuppgifter och teknisk information kan dock i vissa situationer komma att överföras till mottagare utanför EU/EES som har en adekvat skyddsnivå för personuppgifter. Undantagsvis kan personuppgifter även, efter det att vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder, komma att överföras till mottagare utanför EU/EES som saknar adekvat skyddsnivå för personuppgifter.

 

Rättigheter rörande personuppgifter

Du har rätt att på begäran och utan onödigt dröjsmål få tillgång till dina personuppgifter, att få dina personuppgifter rättade eller raderade. Du har vidare rätt att få behandlingen av dina personuppgifter begränsad och att få dina personuppgifter överförda till någon annan. Slutligen har du rätt att begära att dina personuppgifter inte används för direkt marknadsföring. Om du har frågor eller inte är nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss. Det finns även en möjlighet att kontakta behörig tillsynsmyndighet.

 

Ändringar

Denna Integritetspolicy uppdateras kontinuerligt och vi rekommenderar att du regelbundet kontrollerar om det har skett några förändringar innan webbplatsen används.

 

Länkar

På vår webbplats förekommer det ibland länkar till andra webbplatser. De webbplatserna står normalt inte under vår kontroll och omfattas inte av denna integritetspolicy därför uppmanas du att ta del av webbplatsens integritetspolicy innan du lämnar dina personuppgifter.

 

 

2. Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Följande avsnitt förklarar vilka typer av uppgifter som vi kan komma att behandla om dig och för vilka syften. Vi förklarar också hur uppgifterna samlas in och hur länge uppgifterna sparas.

 

Insamling av webbstatistik

När du besöker vår webbplats samlar vi in loggar som innehåller nätidentifierare och tidsstämplar med hjälp av en leverantör. Vi samlar in dessa uppgifter så att vi kan se hur många användare som besöker vår webbplats. Vår rättsliga grund för behandlingen är vårt berättigade intresse av att veta hur vår webbplats används. De uppgifter som samlas in via dessa loggar avidentifieras direkt och sparas därför inte i våra system.

 

 

3. Hur är det med cookies och liknande tekniker?

När du besöker vår webbplats får du ange om du samtycker till cookies som bland annat används i syfte att identifiera dig som återkommande besökare, analysera användningen av vår webbplats, sammanställa en profil över dina intressen för att kunna visa dig relevanta annonser på andra webbplatser och ge dig tillgång till tredjepartstjänster.

Vi använder cookies för att tillhandahålla vår webbplats, för att samla in webbstatistik och för att hålla reda på dina val när du loggar in. Tabellen nedan förklarar vilka cookies vi använder och för vilka ändamål.

 

Namn: __ga
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Två år
Syfte: Statistik

 

Namn: _ga_QES8JQZ7E8
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Två år
Syfte: Statistik

 

Namn: fr
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Upp till två år
Syfte: Marknadsföring

 

Namn: cookielawinfo-checkbox-necessary
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Ett år
Syfte: Funktionalitet

 

Namn: cookielawinfo-checkbox-non-necessary
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Ett år
Syfte: Funktionalitet

 

Namn: customertype
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Två veckor
Syfte: Funktionalitet

 

Namn: wp_woocoommerce_session_X
Domän: smakloken.se
Lagringstid: Tre dagar
Syfte: Funktionalitet

 

Webbsidan innehåller även tredjepartcookies från www.google.com och www.facebook.com

 

Din webbläsare eller enhet tillåter dig att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Du kan till exempel välja att blockera alla cookies, endast acceptera vissa cookies, eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Tänk på att vissa delar av vår webbplats kanske inte fungerar om du blockerar eller raderar cookies. För mer information om cookies och hur du kan ändra din webbläsares inställningar kan du besöka www.aboutcookies.org eller www.allaboutcookies.org.

 

 

4. Vem delar ni mina uppgifter med?

Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut dina uppgifter utöver vad som anges i denna policy, om vi inte är skyldiga att göra det för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller om vi har fått ditt samtycke till ett sådant utlämnande. Detta utesluter inte att vi kan använda personuppgiftsbiträden som behandlar uppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal och våra instruktioner. Personuppgiftsbiträden som får tillgång till dina uppgifter (t.ex. när vi använder en tredje part för att lagra uppgifter på en server), ges inte någon rätt att använda dina uppgifter för andra syften än de syften som anges i denna policy.

 

 

5. Var behandlar vi dina uppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla dina uppgifter inom EU/EES. Dina uppgifter kan dock i vissa situationer komma att överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES. Vi kommer då vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.

 

 

6. Vilka rättigheter har jag?

 

Rätt till tillgång

Du har rätt att begära en kopia på de uppgifter som vi behandlar om dig. Kopian är kostnadsfri att begära.

 

Rätt till rättelse

Du har rätt att korrigera felaktiga eller icke-kompletta uppgifter om dig själv.

 

Rätt att bli raderad

Du har rätt att begära radering av dina uppgifter för de fall att uppgiften inte längre är nödvändig för det ändamål den blev insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter.

 

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att begära att dina uppgifter överförs från oss till dig själv eller till en annan leverantör. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att överföra delar av dina uppgifter.

 

Rätt till invändning

Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som vi utför med stöd av intresseavvägning. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

 

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Detta innebär att vi tillfälligt flyttar personuppgifterna till ett annat behandlingsystem eller gör uppgifterna otillgängliga för en användare.

 

Rätt att återkalla samtycke

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för informationsförmedling genom att kontakta oss på uppgifterna nedan.

 

Rätt att lämna klagomål

Du har rätt att när som helst komma in med ett klagomål till oss eller till behörig tillsynsmyndighet.

 

 

7. Hur använder du dina rättigheter?

Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att skicka oss ett meddelande. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen på www.datainspektionen.se.

 

 

8. Ändringar i denna policy

Om vi gör ändringar i denna policy kommer vi att meddela dig genom att publicera den uppdaterade versionen på webbsidan smakloken.se. Om ändringarna är väsentliga, kommer vi även meddela dig på lämpligt sätt och, om det krävs, be om ditt samtycke.

 

 

9. Vem är personuppgiftsansvarig?

Smaklöken AB, Garvaregatan 2-6, 665 32 Kil (org. nr 556522-5132) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina uppgifter enligt denna policy.

 

 

10. Hur kontaktar du oss?

smakloken.se har en ansvarig som ansvarar för dataskyddsfrågor. Om du har några frågor kring denna policy, behandlingen av dina uppgifter eller hur kan utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0554-410 51 eller via e-post till info@smakloken.se

 

Integritetspolicyn uppdaterades senast 2021-11-22