Allmänt

 

För att få handla hos Smaklöken (www.smakloken.se) måste du vara över 18 år. Vid beställning i vår onlinebutik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

 

 

2. Betalning

 

2.1 Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad kan tillkomma, se ytterligare information nedan.

 

2.2 Betalningsalternativ
Vi använder oss av Klarna.

 

 

3. Frakt och leverans

 

Vi använder oss av Postnord för transport till ditt närmaste utlämningsställe. Vi skickar endast varor som paket inom Sveriges gränser.

Uthämtning av beställningar hanteras personligen.

 

3.1 Frakt

Pris: 39 kr. Fri frakt över 350 kr.
Leveranstid 1-3 arbetsdagar (kan ta en dag extra för postnummer som börjar på 62 och 82-98.)

 

Dina varor skickas till det ombud som ligger närmast den angivna adressen. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID eller fyrsiffrigt nummer.

 

3.2 Leveranssätt

Smaklöken skickar dina varor som paket inom Sverige. I dagsläget kan vi inte erbjuda leveranser till andra länder.

 

3.3 Felleverans

Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@smakloken.se så hjälper vi dig att returnera varan.

 

3.4 Transportskada

Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till ditt utlämningsställe. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.

 

3.5 Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet i 7-10 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 140 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett “ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.

 

 

4. Ånger-, retur- och bytesrätt

 

4.1 Allmänt om ångerrätt, öppet köp och bytesrätt

Hos Smaklöken har du alltid 30 dagars öppet köp och 30 dagars bytesrätt när du handlar i vår onlinebutik. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att du tagit emot den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna.

 

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet www.hallakonsument.se

 

4.2 Avbeställning

Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@smakloken.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering.

 

4.3 Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 30 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på info@smakloken.se

 

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 30 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Du får en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. Kostnad för returen av varorna, för närvarande 79 kronor, står du själv för. Smaklöken har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först).

 

4.4 Returhantering via Kundservice

Vid retur måste du kontakta vår kundservice på info@smakloken.se för att få en retursedel. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen. Vid godkända reklamationer står Smaklöken för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Returen är inte godkänd förrän Smaklöken kontrollerat varan.

 

4.5 Undantag outhämtat paket

Ett paket som inte hämtats ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt.

 

 

5. Reklamation

 

5.1 Reklamation

Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på info@smakloken.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

 

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Smaklöken rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid.

 

 

6. Force Majeure

 

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Smaklöken befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

 

7. Bolagsinformation

 

Kontaktuppgifter:

Organisationsnummer 556522-5132
Smaklöken AB
Garvaregatan 2-6
665 32 Kil

Telefon 0554-410 51
info@smakloken.se